Tel.: +421 2 212 999 27

E-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamom. Pre zobrazenie musíte mať aktivovaný JavaScript.

 

AKV - Ambulancia klinickej výživy

7 najlepších potravín jesene Tlačiť E-mail

(texty a recepty sú použité z kuchárskej knihy dr. Igora Bukovského a šéfkuchára Pavla Liptáka „Hneď to bude “ – v knihe nájdete množstvo dalších zaujímavých informácií)

Jablko
Jablko je bratancom ruže a kráľom ovocia. 1 veľké jablko (250 g) denne môže už o pár týždňov znížiť cholesterol o 8 – 11 % a dve jablká týždenne znižujú riziko a prejavy astmy a výrazne zlepšujú priebeh cukrovky II. typu. Jablká obsahujú flavonoidy, polyfenoly, vlákninu, antokyaníny (farbivá v šupke) a fytosteroly – každý hryz jablka má látky, ktoré chránia vaše srdce, cievy, mozog, pľúca, pečeň, oči, nervy, kosti, svaly... anatómia je dlhá. Navyše: potláčajú zápal, „upratujú“ v hrubom čreve, podporujú imunitu a „poslušnosť“ buniek. Smile Jablká s červenou šupkou obsahujú až 5 - krát viac antioxidantov ako zelené druhy, takže, ak to nie je z hygienických dôvodov nevyhnutné, šupku nikdy neokrajujte. Ani tú zelenú. Jablká, ktoré nie sú pestované organicky, dôkladne umyte a vykrojte z nich jadrovník, aj zanorené časti okolo stopky a zvyškov kvetu.

Recept:Jablkový chrumkáčik

            Jablková čokoláda


Hrozno (dajte prednosť červenému Smile)
Zarežeme jednu bobuľku a urobíme pitvu: šupka je tmavá, dužina zelená, tak tú šupku už nikdy nevypľúvajte: obsahuje všetky tie fytochemikálie (katechíny a trans-resveratrol, aspoň na ilustráciu), ktoré chránia LDL cholesterol pred oxidáciou, krvné doštičky pred zlepovaním, znižujú krvný tlak a vás tým všetkým chránia najmä pred infarktom a mozgovou porážkou. Pre vinárov to znie hrozne, ale všetko to je iba v hrozne! Netreba piť víno. Smile

Recept: Karibský ovocný špíz s kokosovou omáčkou

    
 


Slivky
Možno trochu škaredý a vrásčitý kmeň slivky si strom na jar zakryje množstvom krásnych naružovelých až ružových kvetov. Ja obchádzam mohutne zakvitnutú slivku v radostnom očakávaní bohatej úrody sliviek a o ich blahodárnych účinkoch viem svoje (preto vám to teraz poviem). Slovenský gazda zas očakáva novú úrodu v notorickom opojení z úrody minulej a teší sa na slivovicu a o jej účinkoch na svoje telo nevie nič. (Inak by ju nepil.)
Dužinatý plod slivky obsahuje napríklad veľa draslíka, ktorý je spolu s pektínom – tiež ho je v slivke veľa! – výborným pomocníkom pre ľudí s aterosklerózou, či ischemickou chorobou srdca, vysokou hladinou cukru v krvi, vysokým tlakom a pod. Slivka obsahuje veľa karotenoidov (žltého rastlinného farbiva) s protirakovinovým účinkom. Ak chcete predchádzať rakovine, mali by ste zvýšiť príjem beta-karoténu, ale v prírodnej forme, pretože syntetický beta-karotén môže dokonca vznik rakoviny podporovať!
So slivkou sa do vás dostanú aj prírodné ovocné kyseliny, ktoré majú dezinfekčný účinok na tráviaci trakt. Stále však hovorím len o ovocí v prirodzenom stave. V "tekutom" stave – ako zvyknú tí slovenskí gazdovia dosť často a málo originálne vtipkovať – slivky nemajú žiadny pozitívny účinok a ich škodlivý vplyv vysoko prevyšuje akékoľvek predstavy. Dôkazom sú cirhózy alebo alkoholické demencie, ktoré surové slivky nikdy nespôsobia.
Pre ľahké a nenáročné spracovanie sú slivky obľúbeným ovocím. Džem, lekvár, zaváranina a sušenie sú najrozšírenejším spracovaním. Najmä sušené slivky obsahujú dôležité látky vo vyššej koncentrácii. Karotenoidy si udržiavajú svoju podobu oveľa dlhšie ako vitamín C alebo iné nestabilné látky. Preto – slivky, slivky, slivky! Môj tip: radšej sušiť ako destilovať.

Recept: Slivková čokoláda


Ovsené vločky
Klasická klasika. Na výrobu ovsených vločiek sa používa ovos, ktorý je najprv sparený horúcou parou a potom lisovaný do typického tvaru vločiek, takže ovsené vločky môžete jesť aj „surové“, ale po uvarení sú ľahšie stráviteľné. Ovsené vločky poskytujú bielkoviny, z ktorých majú aj kone pevné svaly. Smile Obsahujú vlákninu (beta - glukany), ktorá znižuje cholesterol, stabilizuje hladinu cukru v krvi a podporuje fagocytózu – schopnosť bielych krviniek „zhltnúť“ baktérie, vírusy a rakovinu. B vitamíny a minerály z ovsených vločiek potrebujú najmä vaše nervy, koža a vlasy. Ovsené vločky použite k príprave detských jedál, do müsli, kaší, polievok, palaciniek, placiek (aj zemiakových!) a pečiva. Kone mám síce rád, ale s ovsenými vločkami aspoň fifty - fifty! Smile

Recept:Horúce vločky s kokosom

Fazuľa
Existujú stovky druhov, tvarov a farieb fazule, ale každá je dobrá. Že vás nafukujú? Ak zoberiete do úvahy, že vo výške 10 kilometrov a pri nízkom tlaku vzduchu v lietadle sa objem plynov v čreve zväčší asi päť a polkrát!, musíte uznať, že to vaše nafukovanie zo strukovín je oproti nafukovaniu pilota v stíhačke naozaj veľmi prízemný problém. Smile V tejto knihe a na www.akv.sk nájdete návod na varenie strukovín, ktorým znížite tvorbu plynov až o polovicu.
Určite už viete, že ovocie je najlepším zdrojom antioxidantov. Teraz je čas, aby ste sa dozvedeli, že farebné strukoviny sú rovnaká extraliga! Čím je fazuľa tmavšia, tým obsahuje viac antioxidantov, ale aj biela fazuľa je asi tak 66 - krát zdravšia ako diétna šunka. Čierna fazuľa napríklad obsahuje 10 – krát viac antioxidantov (farebných antokyanínov) ako citrusové ovocie a zhruba toľko, ako červené hrozno a brusnice! Však wow? Ako dobre, že sa tie farby v čreve vstrebávajú do krvi (a potom chránia vaše bunky) a neodchádzajú naprázdno len tak do vzduchu. To by bol farebný svet! A ani by ste sa nemohli tváriť, že to ste neboli vy. Smile

Recept:

Polievka z červenej fazule

Pestrý fazuľový guláš


Červená kapusta
Kapusty sú plné tých najlepších vecí, ktoré sa dajú jesť: obsahujú glukozinoláty chrániace pred rakovinou a podporujúce pečeň v detoxikácii, fenoly s antioxidačným účinkom, veľa vitamínov a minerálov. Ľudia, ktorí jedia kapustu aspoň 2 - krát týždenne, majú o 40 - 60 % nižšie riziko rakoviny oproti tým, ktorí kapustu nejedia takmer vôbec. Kapusta je mimoriadne účinná najmä v prevencii rakoviny prsníka a hrubého čreva. Dámy: indol-3-karbinol z kapustovej zeleniny odbúrava nadbytok estrogénu, ktorý je jedným z najsilnejších spúšťačov rakoviny prsníka. Izotiokyanáty (napr. sulforafan) aktivizujú detoxikačné a protirakovinové enzýmy vášho tela a „programujú“ rakovinové bunky k odumretiu. Za tú trochu plynu to všetko stojí, aj keď ho už od vás asi nekúpia ani plynárne v megaekologickom Rakúsku. Smile
Ak chcete všetky tie protirakovinové, protisklerotické a antioxidačné látky z kapusty
získať, nechajte ju nakrájanú alebo posekanú postáť pár minút pred ďalším spracovaním. Biela kapusta obsahuje asi 10 - krát viac vápnika ako červená. Červená kapusta obsahuje asi 2 - krát viac vitamínu C a 4 - krát viac polyfenolov ako zelená.

Recept:Sladký šalát z červenej kapusty s jablkami a ryžou


Žltá tekvica (hokaido)
Tekvica Hokaido sa oddávna teší veľkej obľúbenosti najmä v Amerike, kde z nej pripravujú veľmi chutný koláč, známy pod názvom Pumpkin Pie. U nás sa pomaly udomácňuje tiež, čo je skvelé, pretože: ide o jednu z potravín s najnižším obsahom tuku a sodíka, na druhej strane bohatú na betakarotén, vitamín E, draslík a vápnik. Preto je zvlášť vhodná pre ľudí s vysokým krvným tlakom. Vzhľadom na obsah betakaroténu, vitamínu C a vlákniny sa s úspechom môže využívať aj v prevencii rakoviny. Pochvaľovať si budú aj tí, ktorí majú problémy so stolicou alebo so žalúdočné ťažkosti.

Recept na tekvicu
Sašina tekvicová polievka (venuje dr. Alexandra Frolkovičová Smile)
Postup: Nadrobno nakrájané dve veľké cibule speníme na oleji, posypeme trochou pomletého rímskeho kmínu (cumin), pridáme našikmo krájanú väčšiu mrkvu, zemiaky, zelenú časť póru (nemusí byť) a pokrájanú tekvicu. Posypeme polievkovým korením Alnatura, pridáme 2 pol lyžice najemno pomletých ovsených vločiek, zalejeme vodou a uvaríme. Keď je polievka hotová, pol litra si prenesieme do inej nádoby, kde rozmixujeme nahladko a vrátime späť do hrnca. Na tanieri bohato posypeme petržlenovou vňaťou a podávame s celozrnnými hriankami. Je krásna a úúúžasnááá MŇAMMMM Smile

© 2008, Ambulancia klinickej výživy
www.akv.sk

 

 
E-LINE space